مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان :
برگزاری جلسه سامانه پنجره واحد مدیریت زمین

تاریخ انتشار : چهارشنبه ٥ مهر ١٤٠٢ - ساعت انتشار: ١٣:١١ - گروه خبری : اخبار استان

در این جلسه گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان توسط اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ارائه گردید

به گزارش مرکز اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، با توجه به ماده 3 ضوابط اجرایی پنجره واحد مدیریت زمین، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به عنوان مدیر راهبری و هماهنگی امور سامانه اجرایی پنجره واحد مدیریت زمین معرفی و موظف شد ضمن هماهنگی با سایر دستگاه های مربوطه در خصوص تهیه نقشه و بارگذاری پهنه های بحرانی و در دست اولویت در سامانه، هماهنگی لازم را انجام دهد.
برگزاری جلسات هماهنگی در اداره کل با ادستگاه های اجرایی استان تا اخذ تمامی نقشه های رقومی از دستگاه های مربوط به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین بطور مستمر ادامه خواهد داشت.

در هرجلسه نمایندگان دستگاه های اجرایی همکار،  گزارشات عملکرد خود را ارائه و تعهد می کنند تا در بازه زمانی مشخص اطلاعات قابل بارگذاری در سامانه را به سازمان فناوری اطلاعات اعلام نمایند.اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به عنوان راهبر سامانه در گلستان  به جد این گزارشات را پیگیری و نتیجه آن را به دستگاه های نظارتی اعلام می نماید.

سامانه پنجره واحد مدیریت زمین چیست؟

سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در حکم یک پلتفرم واسط است، که ارتباط میان سازمان های متولی صدور جواز و اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی کسب جواز ساخت و ساز را فراهم کرده و نقش تسهیل گر و ناظر را در این عرصه ایفا می کند. در این سامانه امکانات متفاوتی پیش بینی شده است، از جمله پایش اراضی کشور با استفاده از تصاویر ماهواره ای، مدیریت درخواست متقاضیان خدمات حوزه زمین و مدیریت فرآیند های بین دستگاه های مختلف.

با توجه به سهم عمده تخلفات مرتبط با زمین در دستگاه قضائی از سالیان پیش جای خالی نهادی برای نظارت و جلوگیری از زمین خواری و ساخت و ساز های غیر قانونی، احساس می شد. اکنون با ارائه این سامانه شفافیت بیشتری در حوزه مدیریت اراضی ایجاد شده و تمامی دستگاه های مرتبط هم ملزم به اتصال به این سامانه و ثبت اطلاعات خود هستند.

خدمات سامانه پنجره واحد مدیریت زمین چیست؟

هدف راه اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ارائه آسان تر خدمات مربوط به این حوزه به متقاضیان است. از جمله خدمات سامانه پنجره واحد مدیریت زمین می توان به ثبت درخواست احاله مدیریت منابع طبیعی،استعلام زمین، تغییر کاربری، تفکیک، تجمیع، واگذاری و ساخت و ساز در اراضی و املاک، اشاره کرد. متقاضیان با ثبت نام و ورود به این سامانه می توانند خدمات ذکر شده را دریافت کنند.

از خدمات دیگر سامانه پنجره واحد مدیریت زمین می توان به پایش اراضی کشور اشاره کرد. یک زیر سامانه با استفاده از تصاویر ماهواره ای اقدام به رصد و پایش اراضی کشور می کند و تغییراتی که فاقد مجوز از دستگاه های ذی ربط باشد یا با مجوز صادره مغایرت داشته باشد به عنوان تخلف شناسایی کرده و برخورد قانونی را با متخلفان صورت خواهد داد.
نسخه چاپی

ارسال به دوست

 


خروج