گزارش؛

قدم‌های آگاهانه در دل پارک‌های جنگلی گلستان

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۵ | ۰۸:۰۶ کد : ۹۵۰۸۷ اخبار استان
تعداد بازدید:۹
قدم‌های آگاهانه در دل پارک‌های جنگلی گلستان
حضور مردم در جنگل‌ها و پارک‌های جنگلی با شروع فصل بهار و تابستان به خصوص در استان های شمالی بیشتر می‌شود و با افزایش روزافزون علاقه مردم به طبیعت‌گردی و کمپینگ در این مناطق، لزوم رعایت مسئولیت‌پذیری در کنار لذت‌بردن از طبیعت بیش از پیش احساس می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، به نقل از فارس، حضور مردم در جنگل‌ها و پارک‌های جنگلی با شروع فصل بهار و تابستان به خصوص در استان های شمالی بیشتر می‌شود و با افزایش روزافزون علاقه مردم به طبیعت‌گردی و کمپینگ در این مناطق، لزوم رعایت مسئولیت‌پذیری در کنار لذت‌بردن از طبیعت بیش از پیش احساس می‌شود.

جنگل های هیرکانی به عنوان ریه‌های تنفسی کشور و گنجینه‌های منابع طبیعی و محیط زیستی هستند که نه تنها منظره‌ای زیبا برای تفریح مردم فراهم بلکه نقش حیاتی در تعادل اکوسیستم، جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ تنوع زیستی ایفا می‌کنند. اما آنچه که دارای اهمیت است نقش مردم در گردشگری مسئولانه در پارک‌های جنگلی است.

هانیه سیدین یکی از کوهنوردان گرگانی به خبرنگار فارس گفت: روزانه افراد بسیاری از جنگل ها و پارک های جنگلی النگدره و ناهار خوران در گرگان و سایر جنگل ها در تمام استان استفاده می کنند. من به عنوان یک کوهنورد همیشه در تلاش هستم که با شعار های حفظ و حمایت از جنگل ها و درختان، درختکاری و نریختن زباله آگاهی کوچکی به اطرافیانم دهم که همه باید موقع حضور در جنگل از این میراث با ارزش حتی به اندازه نریختن یک زباله و آتش روشن نکردن کمک کنیم.

حریق؛ بزرگ‌ترین تهدیدات جنگل‌ها

سید ابوالقاسم هاشمی، کارشناس ناظر پارک‌های جنگلی اداره کل منابع طبیعی در خصوص گردشگری مسئولانه به خبرنگار فارس گفت: این گردشگری به معنای سفر به مناطق طبیعی با آگاهی کامل از اثرات رفتاری فرد بر محیط زیست و جامعه محلی است. در پارک‌های جنگلی احترام به قوانین و مقررات حفاظتی، روشن نکردن آتش بر روی خاک، نریختن زباله، آسیب نرساندن به نهال ها و زادآوری جنگل، قطع نکردن درختان جهت استفاده از هیزم و رعایت مواردی اینچنینی باعث می شود ما علاوه بر استفاده از طبیعت و پارک های جنگلی این میراث با ارزش را نگهداری کنیم تا نسل‌های آینده نیز بتوانند از همان زیبایی‌ها بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات برای جنگل‌ها، آتش‌سوزی‌های ناشی از بی‌احتیاطی و روشن کردن آتش و خاموش نکردن آن است. روشن کردن یک آتش و خاموش نکردن آن توسط فرد می تواند منجر به آتش سوزی های گسترده شود و گونه های گیاهی و جانوری بسیاری را از بین ببرد.

هاشمی افزود: آگاهی بخشی های عمومی مثل نصب تابلوهای هشداردهنده و آموزشی در ورودی پارک‌های جنگلی به زبان‌های ساده و قابل فهم، تأمین امکانات رفاهی مانند نصب سطل‌های زباله کافی، سرویس‌های بهداشتی تمیز و مسیرهای پیاده‌روی مشخص، .نظارت و پیگرد قانونی و اعمال جریمه‌های سنگین برای کسانی که قوانین را در جنگل ها به ویژه در زمینه آتش‌سوزی و قطع درختان و نهال ها نقض می‌کنند از جمله اقداماتی است که می تواند به گردشگری مسئولانه کمک کند.

توسعه هدفمند زیرساخت‌های گردشگری طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان بر ضرورت توسعه هدفمند زیرساخت‌های گردشگری طبیعی با رویکرد حفاظت از منابع ارزشمند جنگلی تأکید و اظهار کرد: ساماندهی خدمات رفاهی، توسعه زیرساخت‌های گردشگری، حفظ کارکردهای زیست‌محیطی و جلب مشارکت بخش خصوصی در خصوص پارک های جنگلی دارای اهمیت است.

علی اصغر نیکویی افزود: ۲۱ پارک جنگلی در استان گلستان وجود دارد که مدیریت ۱۶ پارک جنگلی در قالب قرارداد ماده ۳ به شهرداری ها واگذار شده است و منابع طبیعی گلستان نظارت بر عملکرد آن ها دارد. پارک‌های جنگلی گلستان در شمال کشور، از ظرفیت‌های کم‌نظیری در حوزه گردشگری طبیعی برخوردار است. تنوع گونه‌های گیاهی، قرارگیری در مسیر ارتباطی پرتردد، دسترسی مناسب برای گردشگران و وجود چشم‌اندازهای طبیعی منحصر به‌فرد، می تواند این پارک ها را به یکی از مقاصد مهم طبیعت‌گردی در استان گلستان تبدیل کند که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق برای توسعه پایدار است.

وی افزود: ایجاد توازن میان توسعه گردشگری و حفاظت از اکوسیستم‌های جنگلی مورد تاکید ما در منابع طبیعی است و اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری در پارک های جنگلی باید با رعایت کامل ملاحظات فنی، زیست‌محیطی و اصول مدیریت پایدار منابع طبیعی دنبال شود.حضور در طبیعت و پارک‌های جنگلی، یک حق عمومی و فرصتی برای تجدید قوا است، اما این حق با وظیفه‌ای سنگین همراه است. گردشگری مسئولانه، کلید حفظ جنگل‌ها و تداوم این نعمت الهی برای نسل‌های آینده است. هر گردشگری باید بداند که او مهمان طبیعت است و باید با کمترین اختلال دراکوسیستم، از آن لذت ببرد و محیط را همان‌گونه که در آن حضور یافته است، ترک کند.


نظر شما :