پنجره واحد مدیریت زمین ؛
سامانه پنجره واحد مدیریت زمین چیست؟
سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در جایگاه یک پلتفرم میزبان و واسطه، حلقه وصلی بین دستگاه های متولی صدور جواز با اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی اخذ جواز ساخت و ساز برقرار میکند و در این بین نقش یک سامانه هوشمند تسهیلگر و ناظر را ایفا خواهد کرد.
این سامانه با فراهم ساختن ۳ امکان مهم از جمله " پایش اراضی کشور با استفاده از تصاویر ماهواره ای، مدیریت درخواست متقاضیان خدمات حوزه زمین و مدیریت فرآیندهای بین دستگاهی " بوده و قرار است، مانع هرگونه تصرف غیرقانونی و دست درازی به اراضی و املاک شودسامانه پنجره واحد مدیریت زمین چندی پیش با حضور معاون اول رئیس جمهوری در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به بهره برداری رسید.
نخستین کارکرد پنجره واحد مدیریت زمین، پایش اراضی کل کشور از طریق تصاویر ماهوارهای است، بدینترتیب بهره برداریهای غیرمجاز از اراضی حساس و آسیبپذیر نظیر اراضی کشاورزی، جنگلها و مناطق حفاظت شده محیط زیست توسط این سامانه شناسایی شده و روند برخورد با این تخلفات آغاز می شود.
کارکرد دیگر این سامانه مربوط به مدیریت فرآیندهای بیندستگاهی میشود. بر همین اساس تمامی مجوزهای حوزه زمین و مسکن که توسط ارگان هایی مانند شهرداری ها، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن و شورایعالی شهرسازی و معماری)، سازمان امور اراضی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان جنگل ها، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت نیرو (شرکت های آب و برق منطقهای) و «وزارت صنعت، معدن و تجارت» صادر میشد، در یک اتاق شیشهای به نام پنجره واحد مدیریت زمین به شکل مستمر نظارت می شود.با این اقدام، ضمن اینکه اجرای قوانین و مقررات و صدور مجوز به صورت قانونی تضمین میشود، موازیکاری در ارائه خدمات در این حوزه نیز به شدت کاهش پیدا میکند.
مهم ترین بخش سامانه نیز مربوط به مدیریت درخواست متقاضیان خدمات حوزه زمین است. با ارائه این خدمات، شهروندان میتوانند، به شکل غیرحضوری با مراجعه به این سامانه درخواستهای خود را جهت رسیدگی و انجام فرآیندهای اداری در کارتابل خود ثبت نمایند.
کاهش هزینه و سردرگمی شهروندان و همچنین کاهش زمان ارائه خدمات و صدور مجوزهای حوزه املاک و زمین از جمله مزایای این پنل است. همچنین کاربران با مراجعه به کارتابل خود می توانند نوع درخواست خود را برای صدور مجوزهایی همچون کشاورزی، صنعتی، منابع طبیعی، معدنی، شهرک سازی، احداث بنای مسکونی، تجاری و اداری ثبت نمایند. در نهایت با تعیین موقعیت زمین یا ملک مورد نظر در نقشه و سپس ارائه اطلاعات مربوط به مالکیت و احراز نوع آن، درخواست کاربر به شکل آنلاین در سامانه ثبت و پردازش شده و بلافاصله به مراجع و ادارات مربوطه برای اخذ مجوز ارسال میشود پس از آن دستگاه مربوطه با تشکیل پرونده برای متقاضی، درخواست وی را از منظر قانونی و اداری بررسی و امکانسنجی میکند.
نکته جالب توجه اینجاست که، شهروندان بدون نیاز به مراجعه حضوری در دستگاههای اجرایی مربوطه، امکان پیگیری وضعیت درخواست خود را از طریق سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در قسمت کارتابل متقاضیان دارند.
با توجه به شیوه فعالیت پنجره واحد مدیریت زمین، مزایای به کارگیری از این سامانه را می توان در ۴ مورد برشمرد:
• جلوگیری از هرگونه تبانی، ارتشا و رانت بین مدیران و رؤسای دستگاه های اجرایی برای صدور جوازهای ساخت و ساز
• جلوگیری از جعل و مخدوش کردن برگه استعلامات و جوزها توسط زمین خواران و متخلفین
•جلوگیری از صدور مجوز غیرقانونی برای بخشی از اراضی که خارج از محدوده و وظایف دستگاهها هستند
• اعمال نظرات و سلایق شخصی در صدور مجوزها محدود می شود و جوازها صرفا بر اساس مؤلفه های سیستمی و سامانه ای صادر خواهد شد.
علاوه بر این با ایجاد یک اتاق شیشه ای توسط این سامانه، دستگاه نظارتی و قضایی این فرصت را پیدا میکنند تا به شکل برخط و هوشمند بر صدور مجوزها نظارت داشته باشند. از سوی دیگر تحقق دولت الکترونیک این مزیت را برای شهروندان فراهم خواهد کرد که با صرفهجویی در هزینه و زمان، تمامی امور مربوط به جوازهای املاک و مستغلات خود را به شکل آنلاین و بدون کاغذبازی اداری به سرانجام برسانند.با راه اندازی پنجره واحد مدیریت زمین میتوان امیدوار بود، از این پس مفسدانی که به دنبال کسب مجوزهای غیرقانونی هستند، با سد هوشمندی روبهرو خواهند شد.
ارسال به دوست